Begin augustus was er ineens het bericht op de nieuwssites dat leerlingen in een Antwerpse school geen jeansbroeken mochten dragen zelfs niet na schooltijd. Er was een waslijst aan dingen die ze mochten en niet mochten doen of dragen. Het ging hier over een joodse school. Volgens de specialisten was hier weinig tegen te beginnen.
Eind augustus was er een ander bericht dat een leerlinge naar de rechter was gestapt omdat ze vond dat ze wel een hoofddoek mocht dragen in een gemeenschapsschool. Die school had in haar reglement gezet dat alle religieuze symbolen verboden waren. De rechter gaf het meisje gelijk.
Dit zijn 2 berichten die mij toch de wenkbrauwen doen fronsen. De eerste omdat die specialisten zeggen dat er niks tegen de zeer strenge regels zelfs van toepassing buiten de schooluren kunnen doen. De 2de omdat hier ook een soort kledij regel wordt opgelegd en een rechter beslist, enkel voor die leerlinge die het voor de rechtbank getrokken heeft, dat ze wel een hoofddoek mag dragen.
Blijkbaar is er dus geen gelijkheid tussen scholen. Bij alle twee wordt een reglement opgesteld. Bij de één gaat het zeer ver tot zelfs buiten de schooluren en bij de ander minder ver tot juist de school uren.
De reglementen zijn een deel regels om alles correct en zonder problemen te laten verlopen. Wanneer we dus uitzonderingen gaan toelaten, is dan nog alles correct? Is er dan geen probleem gecreeerd?
Een school is, dacht ik toch, om dingen te leren zoals wiskunde, taal, geschiedenis enzoverder. Maar ook omgaan met elkaar maar ook om regels te respecteren en volgen. Als ge dus één leerling toelaat, zelfs als rechter, om een regel te negeren welk signaal geeft ge de rest van de leerlingen? Dat als u iets niet aanstaat ge naar de rechter gaat en het mag ineens wel?
Wat gaan deze leerlingen later als ze gaan werken doen als er iets in het reglement staat wat hun niet aanstaat?
Of gaat het hier om welke godsdienst ge beleid? En zijn niet alle godsdiensten gelijk? Maar misschien ga ik nu iets te ver met mijn beweringen. Hoe dan ook vind ik dat een leerling niet naar een rechter hoort te gaan. Regels zijn er om nageleefd te worden anders regeert de anarchie.